Wat doet een communicatieadviseur?

Ah, ben jij een communicatieadviseur! Dan moet je zeker veel praten? Die reactie krijg ik best vaak als ik vertel wat mijn beroep is. En ja, dan moet ik inderdaad een boel woorden gebruiken om dit begrip uit te leggen. 😉

Taken

Als communicatieadviseur ben je opgeleid tot communicatiespecialist: iemand die met een organisatie (managers, directie of afdelingen) meedenkt, over het onder woorden brengen van een boodschap. Je geeft advies over de strategie van een organisatie en maakt communicatieplannen. Bedenkt creatieve invalshoeken voor een campagne. Bij projecten ben je een sparringpartner voor projectleiders en adviseer je over de manier waarop het project in de organisatie gelanceerd wordt. Vaak doe je het nodige vooronderzoek. Over je doelgroep, over de inhoud van een project en over de organisatie.

Vraagstukken

Hoe vertel je bijvoorbeeld netjes aan een klant dat iets is uitverkocht, zonder dat je de klant wegjaagt naar de concurrent? Wat kun je doen om medewerkers mee te krijgen in een verandering binnen een organisatie? Wat maakt de uitleg van een proces begrijpelijk voor je doelgroep? En wie is die doelgroep precies? Hoe kunnen we de website aansprekender maken? Een paar voorbeelden van vraagstukken waar ik als adviseur bij kan helpen. En waar ik ook graag zelf uitvoerend aan bijdraag, zoals het beschrijven of het in beeld brengen van de boodschap.

Wat is nu eigenlijk het probleem?

Kun je even een poster maken? Of nee, doe toch maar een filmpje en maak meteen een berichtje op intranet. Dit soort verzoeken komen erg vaak voor. Goed om altijd pas op de plaats te maken: wat is nu precies het probleem? Wat wil de organisatie bereiken? En waar kan communicatie aan bijdragen? Het kan best zo zijn dat een poster niet het antwoord is. Extra belangrijk dat je als communicatieadviseur doorvraagt en nadenkt over de geschiktheid van het middel. Sluit het aan bij de doelgroep? En is dit wel de manier om het onder de aandacht te brengen? Past het bij de communicatiestrategie?

Van alle markten thuis?

Adviseur, schrijver, sparringpartner, onderzoeker, creatieveling, websitebeheerder en kritisch denker…Natuurlijk heeft iedereen zo zijn specialisatie. Je kunt immers niet overal even goed in zijn. Bij grotere organisaties kun je bouwen op collega’s die veel weten over digitoegankelijkheid, SEO en contentmanagementsystemen (zoals WordPress). Dat is wel zo fijn. En toch merk je dat het enorm handig is als je – naast je advies- en overtuigingskracht – ook met je voeten in de klei kunt staan. Door zelf uitvoerend aan de slag te gaan. Daarvoor moet je bij alle stappen in het proces weten wat erbij komt kijken. Als communicatieadviseur ben je van ‘alle’ markten thuis.
“O, ben je dan een soort marktkoopman?” Zucht. Nee, dat nou ook weer niet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *